Isoset ja kerhonohjaajat

Isostoiminta on suurin syy sille, miksi rippikoulut ovat niin suosittuja Suomessa. Saatat itsekin muistaa ripariltasi isosten hauskat iltaohjelmat, kisailut ja mukavan yhdessäolon. Isoisuus on vapaaehtoistyötä, johon koulutetaa ja leirityöstä maksetaan pientä palkkiota.

Isostoiminta rakentuu säännöllisistä koulutuspäivistä, leireistä, tapahtumista ja monesta muusta mukavasta jutusta. Toiminta on rentoa ja joustavaa. Voit tulla mukaan milloin vain ja lopettaa, jos siltä tuntuu. Isostoiminnan on tarkoitus olla mukavaa ja hauskaa, joten jokaisen kannattaa ainakin käydä kokeilemassa sitä ;)

Kerhonohjaajat ovat isosten tavoin vapaaehtoisia, rippikoulun käyneitä nuoria, joille maksetaan jokaisesta kerhokerrasta palkkio. Isosuuden lisäksi voit alkaa ohjaamaan omaa kerhoa yksin tai kaverin kanssa, tai voit valita pelkän kerhon ohjaamisen ja jättää isoshommat muille. Isoisuus ja kerhon ohjaaminen tukevat toisiaan monella tavalla, muttei ole pakollista osallistua molempiin toimintoihin. Kerhonohjaajat koulutetaan ja perehdytetään tehtäväänsä. Kerhotoiminta on mukava harrastus, joka voidaan räätälöidä juuri sinulle sopivaksi. Yleensä kerhokausi kulkee koulun lukuvuoden mukaisesti (syksy-kevät), mutta on myös ihan mahdollista pitää lyhyempää kerhopätkää (esim 4 kertaa) tai loma-ajoille sijoittuvia kerhoja.

Isoskoulutus

Isoskoulutus kestää Limingassa kaksi vuotta, jonka jälkeen voi toimia isosena rippileireillä sekä varhaisnuortenleireillä. Koulutus sisältää kokoontumisia joka toinen viikko, isosleirit kaksi kertaa vuodessa sekä osallistumista seurakunnan muuhun toimintaan.

Tullakseen valituksille leirille isoseksi, täytyy kuulua kirkkoon ja olla rippikoulun käynyt. Myös aktiivisuus isokoulutuksessa ja/tai muussa seurakunnan toiminnassa katsotaan tässä vaiheessa eduksi.

Tosi-isot

Isoskoulutuksen läpikäyneet isoskonkarit ovat nimeltään Tosi-isoja. Tosi-isot ovat suunnitelleet yhdessä nuorisotyönohjaajan kanssa koko Limingan seurakunnan kaksivuotisen isoskoulutuksen sisältöineen ja toimivat ohjaajina isoskoulutuksissa. 18-vuotta täyttäneet tosi-isot voivat isosen tehtävien lisäksi toimia leireillä myös yli-ison tehtävässä tai yövalvojana. Haku näihin tehtäviin tapahtuu isoshaun lomakkeella.

Kerhonohjaajat

Rippikoulun käynyt nuori voi toimia ohjaajana varhaisnuorten kerhoissa. Kerhonohjaajat saavat tehtäväänsä koulutuksen ja jokaisesta kerhokerrasta pienen palkkion. Varhaisnuorten kerhot on tarkoitettu alakouluikäisille ja niitä järjestetään sekä kirkonkylällä että Tupoksessa.

Kerhonohjaajat saavat itse valita, millaista kerhoa tahtovat pitää. Kerho voi olla esimerkiksi kokkikerho, puuhakerho tai sillä voi olla jokin tietty teema. Kerhon sijainti, lasten ikähaitari ja kerhon ajankohta sovitaan kerhonohjaajien kanssa. Kerhoja pidetään yksin tai pareittain.

kuvituskuva, nuoret leikkivät

Nuorisotyönohjaaja