Ristiäiset eli kastejuhla

Syntynyt lapsi on kaunis lahja. Lämpimät onnittelut suuren elämänihmeen edessä! Vauva ansaitsee kaikkea hyvää ja kaunista. Kaste on yksi sellainen asia, lahja, joka kantaa halki elämän.

Lapsen syntymän jälkeen kotiin lähetetään "lapsen tietojen ilmoittaminen" -lomake.

Vanhemmat päättävät lapsen nimestä ja kasteesta ja allekirjoittavat lomakkeen yhdessä. Lapselle on annettava nimi ennen kahden kuukauden ikää.

Kasteaika sovitaan ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Tavallisesti kodin aikataulutoiveita voidaan ottaa hyvin huomioon. Yleensä kaste tapahtuu viikonloppuisin päivällä, mutta myös muut ajat ovat mahdollisia, esim. arki-illat. Kauempaa tulevien ristiäisvieraiden aikataulu ja lasten päiväuniajat kannattaa ottaa huomioon.

Kastejuhlan järjestelyt

Ristiäiset voi järjestää kotona, kirkossa tai seurakuntatalolla. Seurakuntatalolla on mahdollista järjestää myös ruoka- ja kahvitarjoilu. Kaste voi myös olla osa ehtoollisjumalanpalvelusta.

Kastepapin saa pyytää myös muualta kuin kotiseurakunnasta. Tällöin vanhempien tulee noutaa itse kaste- ja kummitodistukset sekä kastekynttilä ja -lahja kirkkoherranvirastosta ennen kastetta.

Pappi keskustelee vanhempien kanssa ennen kastetta. Tuolloin varmistetaan mm. kastepaperit, lapsen nimi, kummit ja muut olennaiset tiedot. Kastekeskustelussa käydään myös läpi tapahtuman kulku.

Seurakunnalla on lainattavissa kastemekko. Sen voi varata kirkkoherranvirastosta kasteaikaa sovittaessa.

> Kirkkoherranviraston yhteystiedot

Rakastetuimmat ja toivotuimmat kastevirret

Kastevirret.fi-sivun tarkoituksena on helpottaa kastejuhlan suunnittelua. Sivustolta voi esimerkiksi kuunnella kastevirsiä Tommi Kalenius Bandin ja Mikko Salmen esittäminä tai tulostaa virsien nuotit, sanat ja kastetoimituksen vaiheet.

Kasteen myötä lapsesta tulee kotiseurakuntansa ja koko maailmanlaajuisen kirkon jäsen. Kasteen perustana on

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä