Kuva: Meeri Koutaniemi

Lähetys - ja avustustyö

Lähetys

Lähetystyö on evankeliumin viemistä kaikkialle maailmaan. Se perustuu Jeesuksen antamaan käskyyn mennä ja tehdä kaikki kansat hänen opetuslapsikseen (Matt. 28:18–20). Siksi se kuuluu jokaiselle kristitylle omien taitojen ja mahdollisuuksien mukaan.

Osallistu lähetystyöhön!

Lähetystyö on ihmisen kokonaisvaltaista auttamista. Siihen kuuluvat Jeesuksesta kertominen, palvelu, elinolojen parantaminen sekä opetus. Kotikentällä lähetystyö on mm. varojen keräämistä sekä lähetystyöstä kertomista monin eri tavoin.

Sinäkin voit osallistua lähetystyöhön mm. rukoilemalla nimikkolähettien puolesta, osallistumalla tapahtumiin, laittamalla rahaa kolehtiin ja keräyksiin tai toimimalla vapaaehtoisena tilaisuuksien järjestämisessä.

Kastesukkatalkoot

Limingan seurakunta haluaa jakaa vuonna 2023 jokaiselle kastetulle lapselle villasukat kasteen yhteydessä.

Sukat kudotaan langoista, jotka soveltuvat pieniin jalkoihin. Valmiit sukat palautetaan kirkkoherranvirastoon sen aukioloaikoina.

Kastesukan ohje:

Sukkapuikot kokoa 2½ tai käsialan mukaan.

Luo 10 s jokaiselle puikolle ja neulo 12 krs 2 o, 2 n joustinta.

*Neulo 4 krs nurin, 4 krs oikein, 4 krs nurin ja 12 krs 2 x 2 joustinta.*. Toista *-*.

Neulo kantalappu puikoilla 1 ja 4, yht.12 krs. Nosta aina ensimmäinen s neulomatta. Jaa silmukat kolmeen osaan niin, että keskellä on 6 s ja reunoilla 7 s ja tee kantapohjan kavennukset. Neulo ensin reunan 7 s oikein ja sen jälkeen keskiosasta 5 s, nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s o reunaryhmän silmukoista ja vedä nostettu s neulotun yli.

Käännä työ. Nosta 1.s nurin neulomatta ja neulo keskiosan 4 s ja viimeinen s seuraavan reunaryhmän silmukan kanssa nurin yhteen. Käännä työ ja jatka neuloen edestakaisin keskimmäisillä silmukoilla kaventaen reunasil-mukat pois. Jatka poimimalla kantalapun sivuista 7 lisäsilmukkaa ja neulo terän suora osuus: *4 krs puikkojen 2 ja 3 silmukat nurin (jalkaterän päälle) ja loput oikein, 4 krs kaikki silmukat oikein. *Toista vielä *-* 2 kertaa. Neulo vielä 4 krs yläpuolen s:t nurin ja alapuolen oikein.

Tee sukan kärkeen nauhakavennus: ensimmäisen ja kolmannen puikon lopussa kolman-neksi ja toiseksi viimeiset s:t oikein yhteen ja toisen ja neljännen puikon alussa toinen ja kolmas s. kavennus ylivetäen. Kun jäljellä on 4 s, katkaise lanka ja pujota se 2 kertaa s:n läpi.

Päättele langat ja höyrytä sukat kevyesti.

Alkuperäinen ohje: https://www.taitoep.net/muut/junasukka-ohje

Lähetystyön toimintaa

Neulekahvila Lähetysvintillä maanantaisin klo 17.30. Tehdään käsitöitä mukavassa seurassa joko omaksi iloksi tai lähetystyön hyväksi. Jaetaan kivoja ja hyviä käsityövinkkejä. Tarjolla on iltateet ja hiljentymishetki.

Porinapiiri Lähetysvintillä joka toinen maanantai klo 12.

Kangaspuut ja mattojen kutominen. Lähetysvintillä on kahdet kangaspuut, joilla voi kutoa mattoja joko omista tai lähetystyön kuteista. Mattojen hinnat ovat 5 €/m itse kutoen omista kuteista, 10 €/m itse kutoen lähetyksen kuteista ja 17 €/m valmis matto.

Perjantaipulla. Vapaaehtoisten leipomaa kotipullaa ja muita leivonnaisia myydään lähetystyön hyväksi. Tarkemmat tiedot ja myyntiajankohdat ilmoitetaan seurakunnan nettisivujen Tapahtumat-kalenterissa ja Rauhan Tervehdyksessä.

Päivä Käsitöille keväällä ja syksyllä.

Sima- ja munkkimyyjäiset vappuaattona.

Juhannusjuustokeittoa juhannusviikolla.

Wanhan Ajan joulun puurokahvila ensimmäisen adventtisunnuntain aattona.

Erilaisia lähetystapahtumia järjestetään ympäri vuoden. Niistä ilmoitetaan Tapahtumat-sivuilla ja Rauhan Tervehdyksessä.

Lähetystyöhön liittyvissä asioissa ota yhteyttä:

lähetyssihteeri Marjo Aalto, marjo.aalto(at)evl.fi, p. 040 752 0085

kappalainen, lähetysteologi Eeva Mertaniemi, eeva.mertaniemi(at)evl.fi, p. 044 752 1224

Nimikkotyö

Seurakuntamme on valinnut tietyt kohteet ja työntekijät eli nimikkokohteet ja nimikkolähetit, joiden tukemiseksi seurakunnassamme erityisesti rukoillaan ja kerätään varoja. Nämä lähetit ja kohteet ovat:

• Mikko ja Miia, Lähi-itä (Suomen ev.lut. Kansanlähetys)
  • Opetushanke kansallisilla kielillä sekä raamatunkäännöstyö pulaariksi, Senegal (Suomen Lähetysseura)
  • Itä-Siperian työ (Lähetysyhdistys Kylväjä)
  • Rovastikunnan ystävyysseurakunta Jaama
  • Oulun hiippakunnan ystävyyshiippakunta Viktoriajärven itäinen hiippakunta Tansaniassa

Lähetysjärjestöt

Suomen LähetysseuraLinkki avautuu uudessa välilehdessä