Avioliittoon vihkiminen

Rakkautta kannattaa juhlia. Papin edessä tehty lupaus on kaunis sitoutumisen ele. Juhlahetki voi olla pieni tai suuri: mukana voi olla vain pari läheistä tai paljon sukulaisia ja ystäviä. Ikimuistoiset häät voi järjestää halutessaan pienimuotoisesti ja ilman suuria järjestelyjä.

Kirkollinen vihkiminen on luonteeltaan seurakunnan jumalanpalvelus, joka etenee papin johdolla. Kirkollisessa vihkimisessä pyydetään avioliitolle siunausta, ja vihkipari lupautuu rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina.

Ennen vihkimistä vihkipari ja pappi sopivat vihkikeskustelun, jossa käydään läpi vihkimisen käytäntöjä sekä avioliiton merkitystä.

Vihkipaikkana voi olla kihlaparin toiveiden mukaan esim. kirkko, seurakuntatalo tai esim. pappilan sali. Vihkimisen jälkeen vietettävän hääjuhlan paikaksi voi kysyä seurakuntataloa.

Kirkollinen vihkiminen voi olla myös pienimuotoinen tilaisuus, jolloin todistajiksi riittävät esim. seurakunnan työntekijät.

Vihkimiseen liittyvät varaukset voi tehdä kirkkoherranvirastossa.

Avioliiton esteiden tutkinta eli ns. kuulutusten haku

Avioliiton esteiden tutkinnan voi aloittaa sähköisesti osoitteessa esteidentutkinta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Palvelu on käytettävissä verkossa joka päivä vuorokauden ympäri. Palvelun käyttäjä voi tunnistautua palvelussa pankkitunnuksien tai mobiilivarmenteen avulla.

Kihlapari voi myös käydä yhdessä kirkkoherranvirastossa täyttämässä ja allekirjoittamassa pyynnön avioliiton esteiden tutkimiseksi. Samalla voidaan sopia vihkimisen käytännön asioista. Halutessaan esteidentutkintalomakkeen voi ladata tästä ja tuoda mukanaan virastoon. Jos lomake palautetaan postitse, tulee siinä olla kahden todistajan allekirjoitukset.

Aiemmin vihkiaikomuksesta piti kuuluttaa kirkossa – siitä nimi ”kuulutukset”. Nykyäänkin kihlaparin puolesta voidaan rukoilla jumalanpalveluksessa.  Aika sovitaan kirkkoherranvirastossa ja haluttaessa se voi olla myös vihkimisen jälkeen. Solmitusta avioliitosta menee haluttaessa tieto Rantalakeus- ja Rauhan Tervehdys -lehtiin.

Esteiden tutkinta kestää viikon ja todistus on voimassa neljä kuukautta, mikäli kihlaparia ei vihitä sitä ennen. Suositus on, että esteiden tutkintaa pyydetään noin kuukausi ennen vihkipäivää.

Jos vihkiminen tapahtuu muualla kuin Limingassa tai sen toimittaa muu kuin seurakunnan pappi, tulee vihkiparin itse noutaa esteettömyystodistus ja seurakunnan lahjoittama vihkiraamattu kirkkoherranvirastosta.

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio

Toiveiden mukainen häämusiikki

Vihkitoimituksessa käytetään siihen sopivaa musiikkia. Vihkipari sopii papin tai kanttorin kanssa musiikista etukäteen.

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku