Rippijuhla

Rippikoulun käyminen on tärkeä elämänvaihe, jota kannattaa juhlia! Paljon onnea sinulle nuori, äiti, isä tai muu läheinen.

Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon, joka tapahtuu kirkossa. Siinä on kysymys kasteen vahvistamisesta. Konfirmaatiossa kummit ovat tärkeässä osassa, sillä he osallistuvat kummilapsensa siunaamiseen. Kummit asettuvat nuoren taakse alttarikaiteella, jossa he yhdessä työntekijöiden kanssa ojentavat käden nuoren ylle siunauksen merkiksi.

Konfirmaation jälkeen on tapana viettää rippijuhlaa kodissa. Juhlatilaa voi koristella mielensä mukaan. Pöydille voi laittaa esimerkiksi kukkia ja kynttilöitä. Rippilapsen lapsuuden kuvia voi kerätä albumiin tai pöydälle vieraiden nähtäväksi. Erityisiä sääntöjä esimerkiksi tarjoilun osalta ei ole. Juhlan järjestämisessä on hyvä kuunnella nuoren toivomuksia niin tarjoilun kuin ohjelmankin suhteen.

> Lue lisää rippikoulusta Limingan seurakunnassa

Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen