Kuluva vuosi on juhlavuosi monella tapaa. Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta ja reformaatiosta tulee kuluneeksi 500 vuotta. Samalla Liminka juhlii 540-vuotista taivaltaan. Reformaation juhlavuotta vietetään nimen Armoa 2017! alla. Nimi viittaa armoon käsitteenä, mutta myös pyyntönä ja kehotuksena.

 

Limingan seurakunta haluaa osallistua juhlavuoden viettoon tarjoamalla kaikille liminkalaisille ja muille kiinnostuneille mahdollisuuden tutustua syvemmin juhlavuoden aiheisiin LiminGo - mobiilipelien avulla. LiminGo – pelit ovat liikunnallisia aktiviteetteja, joiden pelaamiseen tarvitaan internetyhteydellä varustettu mobiililaite

 

Pelialustana on suomalainen ActionTrack GPS -paikannusta hyödyntävä mobiilipeli. Toiminnallinen idea on samankaltainen kuin Pokemon Go -pelissä. LiminGo -pelit ovat vapaasti pelattavissa 1.6 – 31.8. välisenä aikana. Pelejä on kolme: Armoa 2017!, Suomi 100! ja Aapin iltakävely. Pelit toimivat Android- ja iOS – laitteilla, joihin löytyy suomenkielinen ActionTrack – sovellus Play kaupasta tai App Storesta. Sovellus ja pelit ovat ilmaisia.

 

              

Peliin voi kirjautua omalla nimellä tai nimimerkillä. LiminGo -pelejä voi pelata myös ryhmänä. Kuulokkeet kannattaa ottaa mukaan. Aloita pelaaminen lataamalla ActionTrack – sovellus ohjeiden mukaan. Löydät Limingan seurakunnan pelit ActionTrack -sovelluksesta klikkaamalla koti -valikosta
löytyvää etsi aktiviteetteja – kuvaketta. Valitse palveluntarjoajien listasta Limingan seurakunta. Pelit ilmestyvät kuvakkeina sovelluksen näytölle.

 

LiminGo – pelit soveltuvat parhaiten kouluikäisille ja sitä vanhemmille. Alle kouluikäiset voivat osallistua peliin yhdessä vanhempiensa kanssa. Tehtäviin on sisällytetty tekstiä, kuvia, videoita ja ääntä.

 

Tule, näe ja koe LiminGo – pelit yksin tai yhdessä!

 

1. Lataa ActionTrack -sovellus Play -kaupasta (Android) tai App Storesta (iOS). Peli löytyy hakusanalla ”ActionTrack”. Ohjelman kuvake on:

2. Käynnistä sovellus. Salli sijaintitietojen lähettäminen ja kuittaa ilmoitusteksti.

3. Jos kielesi on väärä, niin klikkaa näytön alaosassa olevaa ”hammasrattaan kuvaa” asetukset ja valitse oikea kieli.

4. Aktiviteetti voidaan käynnistää kahdella eri tavalla:

5. Siirry suoraan aktiviteettiin skannaamalla QR-koodi:

        Armoa2017!  

         Suomi100!

     Aapin iltakävely

 

TAI valitse ohjelman ylävalikosta Uusi aktiviteetti -> Limingan seurakunta.

Täppää haluamaasi aktiviteetin logoa ja klikkaa lataa.

6. Siirry pelialueelle. Peli käynnistyy automaattisesti, kun saavut START – kuvakkeen luokse

 

Suomi100!- peli sijaitsee Limingan keskuspuistossa ja Armoa 2017! kirkonmäellä. Pelin lataamisen jälkeen kartalle ilmestyvät P-alue ja START- kuvake. Siirry START – kuvakkeen luokse, niin peli käynnistyy.

 

     

Pelialueelle maastoon on piilotettu 10 teemaan liittyvää tehtävää, jotka pitää hakea liikkumalla. Kun pelaaja saapuu GPS -pisteelle, niin tehtävä aktivoituu automaattisesti ja avautuu näytölle.   

Tehtäviin on sisällytetty videoita, tekstejä, kuvia ja kysymyksiä. Jokaisesta oikeasta vastauksesta saa pisteitä nopeuden ja vastauksen oikeellisuuden perusteella.  Pelin edistyminen näkyy pelialueen yläosassa.

Viimeisen tehtävän jälkeen pelialueelle ilmestyy END GAME – kuvake, joka päättää pelin ja näyttää saadut pisteet sekä sijoituksen.  Molemmat pelit kestävät noin 30 minuuttia. Suomi100! – peli liikuttaa noin 1.5km ja Armoa2017! noin 700m.

 

Aapin iltakävely on mobiiliopastettu kulttuurikierros, joka esittelee historiallisesti arvokkaat Limingan Rannan ja kirkonseudun alueet. Nimi ”Aapin iltakävely” tulee laulajapojan Abraham Ojanperän (1856 -1916) nimestä. Logo puolestaan viittaa Abrahamin pidot - oopperaan, joka esitetään 6 kertaa Limingan museoalueella 10.8.2017 - 19.8.2017.

     

Aapin iltakävely on pituudeltaan noin 4.7 km. Vaihtoehtoisesti voi valita myös lyhyemmän reitin, jonka pituus on noin 2.7 km. ”Katrin oikopolku” kääntyy Sunilan kohdalta kohti keskustaa. Voit valita reitin mobiililaitteen näytöltä Sunilan sillan luona.

GPS -reittipiste on sijoitettu talon tms. muun kohteen viereen tielle siten, että tehtävä aktivoituu automaattisesti kun pelaaja saapuu kohteeseen. Paikan esittely tapahtuu tekstinä, kuvina ja äänitteinä. Peli toimii helpoiten, kun seuraa pelin antamia ohjeita ja vastaa vain pelin jatkuvuuteen liittyviin kysymyksiin.

Limingan Ranta on osa Limingan lakeuden valtakunnallisesti arvokasta maisema-aluetta, joka alkaa Rantatieltä rautatien luota ja jatkuu jokea myötäillen aina Tuomikoskelle asti. Limingan kirkonseudun historia ulottuu keskiajalle saakka.

Kirkonseudun alue peltoineen on myös kulttuurihistoriallisesti merkittävä kulttuuriympäristö. Näillä molemmilla kulttuuriympäristöillä on yhteinen, värikäs ja pitkä historia. Näillä alueilla ovat menneet sukupolvet asuneet ja rakentaneet tulevaisuuden Liminkaa lapsilleen ja lapsenlapsilleen jo 1300-luvulta saakka.

Pelin lataamisen jälkeen kartalla näkyvät P-alueet ja kaksi START- kuvaketta. P1 sijaitsee Torialueella ja P2 museoalueella.  Siirry START – kuvakkeen luokse, niin peli käynnistyy. Kulttuurikierros päättyy automaattisesti viimeisellä kohteella. Seuraa punaista opasteviivaa.

 

Sovelluksen lataamisen ohjeet:

ANDROID (Play-kauppa)

Klikkaa tästä

iOS (App Store)

Klikkaa tästä

 

Henkilöhistoria Katrin oikopolku
Kirkkorakennus Museo
Muu huomio Vanha rakennus
Muistomerkki Aloitus
Pysäköinti